Op onze website gebruiken we cookies. Door gebruik te maken van onze website, gaat u akkoord met dit beleid en geeft u ons toestemming cookies te gebruiken conform de voorwaarden in dit beleid.

Historie

Historie

1908

De Woudrichemse zalmvisser Teunis Wijnbelt richt het bedrijf Wijnbelt & Co. op, een handelsbedrijf in zoetwatervis, Hollandse zalm en paling. Deze vis wordt zelf gevangen met de zogenaamde galg, een soort vlot voortgetrokken door een sleepboot, dat midden in de rivier een kunstmatige kade vormt waartegen de netten (zegen) worden ingehaald. De zalm is de grootste bron van inkomsten.

Image
Image

1930

Onder leiding van de zoon van Teunis, Willem Wijnbelt, groeit het bedrijf enorm. De nationale handel breidt zich steeds verder uit waardoor de eerste bedrijfswagens worden aangeschaft. Maar ook de internationale vraag naar zalm neemt toe. Wijnbelt & Co. begeeft zich steeds meer op de exportmarkt.  Zo wil het Deense en Noorse koningshuis uitsluitend Rijnzalm van Wijnbelt uit Woudrichem. 

1931

De internationalisering van de business vraagt een nieuwe bedrijfsnaam. Wijnbelt  & Co. wordt naam veranderd in Wylax International. Deze naam is een samensmelting van de eerste letters van de oorspronkelijke naam en de toevoeging “lax” als verwijzing naar zalm.

Image
Image

1932

Door vervuiling, overbevissing en kanalisatie daalt de visstand in de Hollandse Rivieren. Hierdoor wordt afscheid  genomen van het visserij gedeelte van Wylax. Verse vis wordt geïmporteerd vanuit de hele wereld en getransporteerd naar Woudrichem met speciaal gebouwde schepen (Norge, France, Zelden Goed I en Zelden Goed III). Deze schepen hebben over de hele lengte “bunnen” en een geperforeerde bodem waardoor het water vrij in- en uit kan stromen. Maar het oude ambacht van fileren en verwerken van de vis blijft behouden binnen het bedrijf.

1934

Voor de export van levende vis, voornamelijk paling, worden speciale treinwagons gekocht. De wagons beschikken over watertanks van 10.550 liter waarin levende vis over lange afstand kan worden vervoerd. Een dieselmotor zorgt voor continue beweging van het water. Vanaf een loopplank boven de tanks wordt de vis door een begeleider gecontroleerd en met een schepnet in beweging gehouden.  

Image
Image

1935

Vanaf 1935 starten de zonen van Willem, Teunis en Pim Wijnbelt, met het kleinschalig conserveren van vis. Maar de periode tijdens de Tweede Wereldoorlog kenmerkt zich door voedselschaarste, waardoor de vraag naar geconserveerde vis enorm stijgt. Wylax  veranderd hierdoor in een visconservenbedrijf. Met 90 medewerkers worden in die tijd 3600 blikken visconserven per uur geproduceerd. In 1953 reikt het Bedrijfschap voor Visproducten een zilveren prijspenning uit aan Wylax voor de best verzorgde haring en vis.

1955

Tien jaar na de Tweede Wereldoorlog draait de Duitse industrie weer op volle toeren waardoor de Rijn verder vervuilt en verandert in een open riool. Hierdoor komt een definitief einde aan de Rijnzalm en de riviervisserij in Nederland. Om de inkopen zeker te stellen koopt Wylax visrechten in Ierland en richt Wylax Ireland op.

Image
Image

1960

Door de hoogconjunctuur en de daarbij behorende welvaartstoename in de zestiger jaren kwamen in alle huishoudens koelkasten. De vraag naar geconserveerde voeding nam af en veranderde in een trend naar versproducten. De derde generatie Wijnbelt, Teus en Pim, veranderen de koers van Wylax: de aandacht wordt verlegd van export naar import en verwerking van vis. Het assortiment wordt verbreed waardoor een klantengroei ontstaat in de horeca-sector.

1994

Willem Wijnbelt had zijn zoon Teun als opvolger in gedachten. Maar toen Teun vroegtijdig overleed nam broer Pim de leiding van Wylax over. In 1994 verkoopt Pim Wylax International aan de Britse multinational Lincoln (Camellia). Voor het eerste in de geschiedenis van Wylax wordt de leiding van het bedrijf aan iemand buiten de familie Wijnbelt overgedragen. De ingeslagen koers van de derde generatie Wijnbelts wordt voortgezet maar daarnaast gaat Wylax zich ook richten op de institutionele markt.

Image